Tontin hintaan vaikuttavia tekijöitä

Tonttien tarjonta on runsasta ja hintahaitari lavea. UPM Bonvestan välittäjä Raimo Petäsnoro avaa seikkoja, jotka vaikuttavat nykyisiin hintoihin.

 

Ylivoimainen tekijä - sijainti

Asutus- tai matkailukeskuksien läheisyydessä olevat tontit ovat arvokkaampia, sillä lyhyt matka mökiltä golfaamaan, laskettelemaan tai eräretkeilemään ovat aina plussaa. Samaan hengenvetoon voi todeta, että jos etäisyys on esimerkiksi pääkaupunkiseudulta alle kaksi tuntia, markkinahinta on automaattisesti korkeampi. Myös ison vesistön äärellä olevalla tontilla on monipuolisemmat harrastusmahdollisuudet, jolloin hintakin on sen mukainen.

Huomionarvoisia paikkoja ostajalle ovat esimerkiksi tontti niemessä, jolloin avautuu hienot näkymät, tai tontti oman lahden äärellä, jolloin saa rauhaa. Myös maasto ja naapurit vaikuttavat; onko tontti erillään muista, laitatontti vai korttelin keskimmäinen?

 

Tontin kokonaisvaikutelma

Tontin pinta-ala näkyy luonnollisesti myös hinnassa. Suurempi tontti tarjoaa paitsi enemmän omaa rauhaa, myös enemmän mahdollisuuksia rakentaa. Tontilta aukeava, silmiähivelevä näkymä, loiva ranta ja esim. iso mäntypuusto tai kasvatusmetsä nostavat arvoa.

Rakennettavuus ja saavutettavuus

Tontin rakennusoikeus on monelle tärkeää, ja uusimmissa ranta-asemakaavoissa on nykyisin runsas, jopa 300 m² rakennusoikeus. Rakennettavuuden kannalta esimerkiksi maaperän vähäroutivuus sekä tasainen tai loiva rinnetontti mahdollistavat monipuolisempia ratkaisuja. Jyrkkä rinne ei sovi esimerkiksi liikuntarajoitteiselle, ja aiheuttaa haasteensa myös rakentamiselle.

Saavutettavuus vaikuttaa myös hintaan. Arvon määrityksessä on merkitystä, meneekö tontille sopivan mittainen autotie, vai pitkä ja kivikkoinen metsäautotie.

 

Saman alueen tontit ovat paremmuusjärjestyksessä

Alueen tontit laitetaan paremmuusjärjestykseen ominaisuuksiensa pohjalta. Paremmat tontit ovat helppoja myytäviä, sillä ne menevät nopeasti. Kokonaisuus ratkaisee kuitenkin ennen kaikkea, jolloin kohteen ominaisuuksien summa merkitsee hinnoittelussa eniten.